tisdag 6 januari 2009

In da hafs-hoodie...

Efter att ha träffat Hallonpajen (ännu syblogglös men det hoppas jag ändras snart...) som hade måstesyenhoodie-feber så blev jag såklart smittad...


Mönster:
Utgångspunkt i Meedoms raglan form 1 med halsringning för kapuschong + kapuschong, storlek 74. Istället för
ett helt framstycke ritade jag ett med en omlottdel som jag klippte ut två gånger. Tröjan har ingen knäppning utan är dubbel fram.

Material: Röd fleece från Tuulas Textil, röda ugglor och dito mudd från Jofotex.

Hur gick det till: kantband och fåll med trippel täcksöm på CP:n, i övrigt overlocken. Sydde ihop raglansömmarna på ärm med fram- och bakstycke, infodringar på luvans yttertyg och foder. Sydde ihop luvan längs "framkanten" aviga mot aviga och sen luvans nederkant i halsringningen. Overlockade fast kantbandet längs med båda framstyckena och luvans framkant. Vek kantbandet och använde trippel täcksöm för att sy fast - lät den vänstra nålen gå precis utanför bandet för att hela inviket skulle täckas på baksidan. På bilden ser det riktigt snajsigt ut, precis som jag ville att det skulle bli... kan väl avslöja att jag valde noga vilken del av bandet jag skulle fota :-) Samtidigt som sid/ärmsöm sydde jag fast framstyckenas omlottdelar i varsin sida. Mudd i ärmslut.

Hur blev det då? Hm, hyfsat trots att det här är en riktig hafs-slarv-tröja... Den skulle egentligen varit ljusblå med bruna elefanter men den blå fleecen tog slut när jag hade en mönsterdel kvar, suck! Sen höll samma sak på att hända med den röda fleecen... varför kollar man inte ordentligt innan man klipper?? En ärm fick klippas utan sömsmån och framstyckena blev ganska mycket kortare än bakstycket... men det blev faktiskt riktigt bra, rundade övergången när jag fållade och vips, man kan nästan tro att det var tänkt så från början.

Är inte nöjd med luvans fästning i "kragen". Nu syns overlocksömmen men jag orkade bara inte tänka ut hur jag skulle göra. Försökte sticka ner sömsmånen med en täcksöm men fick sprätta.

Nästa gång: ändra framstycket så att omlottet blir lite tajtare, sträcka kantbandet mer i övergången mellan luva-framstycke. Hitta på ett snyggt sätt att sy på luvan. Tänka efter före...

2 kommentarer:

  1. den blev jättefin och som du skrev,det ser ut som attd et var meningen:-)

    SvaraRadera
  2. Jättefin! Det ser ju ut som att det ska vara så, så hade du inte sagt något hade inget noterat det. :-)
    Nu längtar jag efter min coverpro (som enligt postens kollinr befinner sig i Ånge just nu).

    SvaraRadera