fredag 14 november 2008

Premiärelefanter!!

Övning i all ära - men vem vill öva i tråkigt tyg när man har hela garderoben full (nåja, inte helt full men bra nära) med underbara tyger som inte vill något annat än att bli något!? Såna där övningsobjekt är ändå dåliga för moralen, det är ju faktiskt inte så noga, eller hur! Så jag tänkte som så att jag syr något litet så gör det inte så mycket om det blir fel!

Oiiiiii! Vad glada gröna elefanterna från Jofotex blev när de fick komma fram! Ett par byxor till minstingen i storlek 74, Meedoms form 0 (tajts). Kantat i midja och benslut med grön trikå från E-slöjd, en stuv från Syfestivalen. Det är ju som muddbyxa men känns ändå fel att säga muddkant?! Kanten i midjan är ca 7-8 cm bred, den är dubbelvikt på bilden då det var någon som provsmakade brallorna precis när jag skulle fota och lämnade ett härligt dreggelmärke :-)

De blev ju alldeles för långa - förstås, eftersom Meedoms mönster känns väldigt stora jämfört med en 74:a från affären och knodden nyss börjat dra den storleken i byxor. Men knoddar växer ju fort!

Det går rätt bra med nya maskinen, är liiiite jobbigt att inte kunna allt direkt ;-) Bara sy går bra, tycker jag hittat rätt trådspänning och matning, men fästa i början och sluta snyggt har jag inte riktigt fått till. Provat tipsen i instruktionsboken som säger att i början kan man dra trådkedjan runt nålen och "sy in" den innan man skär avoch i slutet vänder man tyget och syr tillbaka lite innan man svänger ut och avslutar. Ja ja, det är väl bara att prova sig fram, ska hämta CP:n på onsdag nästa vecka så då ska jag få en liten kurs. Bra att ha sytt lite innan så man vet man ska fråga! Har bara kört på med den fyrtrådiga overlocksömmen än, törs inte ge mig på att trä om den själv än. Skulle säkert gå men bara tanken på att jag inte skulle kunna sy får mig att avstå att prova de andra sömmarna tills vidare.

2 kommentarer:

  1. Det är spännande med nya maskiner! Känner igen det där avvägandet om det är värt att pröva på nya grejer, eller om det är bättre att sy med den trädning/inställning man har så länge det inte trasslar. Men så småningom lär man ju sig...

    SvaraRadera
  2. Jag drar in trådarna in i sömmen med en grov nål när jg syr på overlock. Det funkar finfint och än har inget repat upp sig!

    Snygga brallor också! De gröna elefanterna är mina favvisar!

    SvaraRadera